Kiedy złożyć wniosek?
Złóż wniosek jeżeli zamierzasz przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 3 miesiące i przebywający w Polsce małżonek, do którego dołączasz, ubiega się o pierwsze zezwolenie na pobyt czasowy lub przebywa w Polsce na podstawie zezwoleń na pobyt czasowy przez okres krótszy niż 2 lata, nie posiada zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.
Wydrukowany i prawidłowo wypełniony wniosek składasz osobiście, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Polski.
Jeżeli złożysz wniosek w terminie i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna.
Przed złożeniem wniosku zarejestruj się na portalu cudzoziemca inPOL i przeczytaj wskazówki dotyczące wypełnienia wniosku.
Gdzie złożyć wniosek?
Prawidłowo i kompletnie wypełniony wniosek złóż osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Warszawie.
Wnioski o pobyt czasowy przyjmowane są w 3 lokalizacjach w Warszawie:
- ul. Marszałkowska 3/5, kolejka X
- Pl. Bankowy 3/5 , wejście "G", kolejka G
- Al. Jerozolimskie 28, kolejka F
Aby zarezerwować wizytę w urzędzie - wypełnij poniższy formularz zgłoszeniowy i wskaż w nim obowiązkowo zgodnie z regulaminem zapisów WSC numer identyfikacyjny wniosku wypełnionego w systemie MOS oraz w systemie inPOL
Do dokonania rezerwacji niezbędne jest wypełnienie wniosku w systemie MOS i inPOL.
Na podany w systemie inPOL numer telefonu będziemy na bieżąco przesyłać niezbędne informacje w sprawie, w tym sms z informacją o odbiorze karty pobytu.
Jeżeli prawidłowo wypełnisz formularz - otrzymasz automatyczną informację dotyczącą wysłanego zgłoszenia.
Następnie, w ciągu 5 dni roboczych otrzymasz informację z terminem i miejscem wizyty na wskazany w zgłoszeniu adres e-mail. O zapisie będzie decydowała kolejność wpływu zgłoszenia.
Jeżeli otrzymasz informację, że limit zapisów został wyczerpany z powodu braku miejsc bądź wprowadzonych nieprawidłowych danych zapraszamy do zapisów w kolejnej sesji. Informacje odnośnie kolejnej sesji dostępne będą na naszej stronie internetowej.
Ilość zapisanych osób na dany dzień uzależniona jest od możliwości kadrowo-lokalowych urzędu.
Zarejestrowane zgłoszenie nie jest jednoznaczne z zapisaniem na osobiste złożenie wniosku. O zapisie decyduje kolejność zgłoszeń i poprawność wskazanych danych (w tym numerów z systemu MOS i inPOL), które będą weryfikowane.
Osoby, które zgłoszą się na wizytę bez wypełnionych wniosków w systemie inPOL oraz MOS nie zostaną obsłużone.
Powyższe rozwiązanie ma na celu sprawniejsze procedowanie spraw wobec stale zwiększającej się liczby cudzoziemców na Mazowszu.
FORMULARZ - Zapis na złożenie wniosku o pobyt czasowy
Warto złożyć kompletnie wypełniony wniosek osobiście, ponieważ znacznie usprawni to procedurę legalizacji twojego pobytu. Jeżeli nie będziesz miał takiej możliwości prześlij kompletny i prawidłowo wypełniony wniosek w wersji papierowej pocztą.
Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej. Jeżeli złożysz wniosek pocztą, będziesz musiał oczekiwać na wezwanie Urzędu, a proces legalizacji pobytu znacznie się wydłuży. Następnie po otrzymaniu wezwania, będziesz zobowiązany stawić się osobiście we wskazanym terminie, w celu m.in. złożenia odcisków palców. Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu.
Podczas wizyty możesz złożyć również inne wymagane dokumenty.
Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych
Jakie złożyć dokumenty?
Dokumenty potrzebne do wszczęcia postępowania (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w 2 egzemplarzach, wypełniony zgodnie z pouczeniem;
- 4 fotografie;
- kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nie posiadasz ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość;
- do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że wniosłeś opłatę skarbową w wysokości 340 zł, twoje osobiste stawiennictwo oraz złożenie odcisków palców.
Dokonanie wyżej wskazanych czynności w terminie, przy zachowaniu warunku złożenia wniosku w czasie legalnego pobytu, umożliwi umieszczenie w twoim paszporcie stempla potwierdzającego złożenie wniosku.
W przypadku, gdy nie uzupełnisz braków formalnych twój wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania i postępowanie nie będzie prowadzone.
Natomiast w sytuacji usunięcia braków formalnych po upływie wyznaczonego terminu, a przed wystosowaniem przez organ zawiadomienia o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania, za datę złożenia wniosku należy uznać dzień uzupełnienia wszystkich braków formalnych wniosku. W powyższej sytuacji, nie ma możliwości umieszczenia w paszporcie stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:
- dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego;
- odpis aktu małżeństwa uznanego przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego(w przypadku gdy akt małżeństwa został wydany poza granicami Polski; w przypadku polskiego aktu stanu cywilnego odpis wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku);
- dokument potwierdzający posiadanie stabilnego i regularnego źródła dochodu;
- dokument potwierdzający posiadanie zapewnionego miejsca zamieszkania;
- dokumenty potwierdzające prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego.
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii. Korzystaj z pisma przewodniego wysyłając dokumenty do Wydziału Spraw Cudzoziemców .
https://migrant.wsc.mazowieckie.pl/pl/komunikaty/korzystaj-z-pisma-przew...
Uwaga! Dołączenie wszystkich wymienionych dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy. W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania możesz być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku. Dokumenty należy składać w oryginałach lub w kserokopii wraz z oryginałami do wglądu. Jeśli do wniosku dołączone są dokumenty sporządzone w języku obcym, wymagane jest złożenie również tłumaczenia tego dokumentu na język polski, dokonanego przez tłumacza przysięgłego.
Ten rodzaj zezwolenie na pobyt czasowy NIE uprawnia do wykonywania pracy bez konieczności posiadania dodatkowego zezwolenia na pracę. Informację o braku możliwości podjęcia zatrudnienia bez osobnego zezwolenia na pracę znajdziesz w pouczeniu decyzji o udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy. Sprawdź, jakie są warunki wydania zezwolenia na pracę.
Co powinienem wiedzieć, na co zwrócić uwagę?
W trakcie postępowania o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy małżonkowi cudzoziemca ustalamy, czy związek małżeński nie został zawarty w celu obejścia przepisów określających zasady i warunki wjazdu i pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez nas dowodów w sprawie, w trakcie postępowania możesz być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, które wskazałeś we wniosku oraz okoliczności dotyczących celu zawarcia małżeństwa.
Otrzymałeś decyzję niezgodną z Twoim żądaniem?
Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Odwołanie wnosisz za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli Wojewoda Mazowiecki uzna, że Twoje odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję. Jeśli po otrzymaniu odwołania Wojewoda nie wyda nowej decyzji to wówczas akta Twojej sprawy wraz z odwołaniem zostaną przekazane do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania przez organ.
Zasady przęglądu akt sprawy znajdziesz TUTAJ.
Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?
Kartę pobytu wydajemy po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia.
Oczekuj na wiadomość SMS z terminem odbioru decyzji i karty. Pamiętaj, aby informować Urząd o każdej zmianie miejsca zamieszkania oraz numeru kontaktowego.
W przypadku, gdy nie będziesz mógł stawić się po odbiór karty w wyznaczonym terminie, zgłoś ten fakt poprzez formularz kontaktowy który znajduje się tutaj.
Godziny przyjęć klientów: poniedziałek w godz. 10:00-17:30, wtorek - piątek godz. 8:00-15:00