Kiedy złożyć wniosek?
Złóż wniosek, jeżeli jesteś cudzoziemcem, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE i chcesz uzyskać zezwolenie na pobyt stały dla swojego małoletniego dziecka, które urodziło się:
- po udzieleniu tobie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE lub
- w okresie ważności udzielonego tobie zezwolenia na pobyt czasowy lub w okresie twojego pobytu na podstawie zgody na pobyt ze względów humanitarnych, bądź zgody na pobyt tolerowany albo w związku z nadaniem statusu uchodźcy lub udzieleniem tobie ochrony uzupełniającej.
Wydrukowany i prawidłowo wypełniony wniosek w imieniu małoletniego cudzoziemca składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jedno z rodziców lub jeden z ustanowionych przez sąd opiekunów. Przy składaniu wniosku małoletniego, który ukończył 6 rok życia, wymaga się jego obecności.
Dziecko nie otrzyma stempla w paszporcie potwierdzającego złożenie wniosku.
Dziecko urodzone w Polsce będzie miało zalegalizowany pobyt na terytorium RP dopiero po udzieleniu zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przed złożeniem wniosku zarejestruj się na portalu cudzoziemca inPOL i przeczytaj wskazówki dotyczące wypełnienia wniosku.
Gdzie złożyć wniosek?
Prawidłowo i kompletnie wypełniony wniosek złóż osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Warszawie.
Od stycznia 2025 r. podczas składania wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt stały przy ul. Kruczej 5 w Warszawie, pracownik Urzędu poprosi Cię o przekazanie wniosku wypełnionego i wydrukowanego z systemu MOS oraz jak dotychczas z Portalu Cudzoziemca inPOL
Wnioski o pobyt stały przyjmowane są wyłącznie w jednej lokalizacji w Warszawie:
ul. Krucza 5/11, wejście "E" kolejka S
Wizytę możesz umówić jedynie po wypełnieniu wniosku na portalu cudzoziemca inPOL.
Nowe terminy wizyt są udostępniane każdego dnia, więc jeśli dziś nie ma już dostępnych terminów wizyt, spróbuj jutro. Warto złożyć kompletnie wypełniony wniosek osobiście, ponieważ znacznie usprawni to procedurę legalizacji Twojego pobytu.
Jeżeli nie będziesz miał takiej możliwości, złóż wniosek w inny dostępy sposób:
- pocztą na adres ul. Marszałkowska 3/5 w Warszawie, 00-624
- w biurze podawczym w siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców, ul. Marszałkowska 3/5, Warszawa (stanowisko 8)
- godziny przyjęć:
poniedziałek: 10:00-17:30,
wtorek - piątek godz. 8:00-15:00
Dokumenty składane w Biurze Podawczym nie są weryfikowane i nie są potwierdzane za zgodność z oryginałem.
Usługa dostępna po wcześniejszej rezerwacji terminu i godziny na portalu e-usługi .
Rezerwując wizytę akceptujesz jednocześnie regulamin zapisów.
- w Punkcie Obsługi Klienta Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, wejście F od Al. Solidarności
- godziny przyjęć:
poniedziałek - piątek 8:00 - 16:00
obsługa klientów WSC odbywa się wyłącznie na podstawie pobranego numerku z biletomatu lub rezerwacji internetowej wizyty.
obowiązuje dzienny limit – 100 numerków wydawanych przez biletomat dla numerka C – korespondencja składana osobiście do Wydziału Spraw Cudzoziemców. Na jeden numerek złożyć można do 8 szt. spraw.
rezerwacje internetowe wizyt dostępne są na stronie www.e-uslugi.mazowieckie.pl . Od września br. wizyty internetowe dla numerku C umawiać można z częstotliwością co 15 minut. Podczas jednej wizyty złożyć można do 8 spraw.
- w biurze podawczym delegatury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego :
w Radomiu przy ul. Żeromskiego 53, II piętro, pok. nr 293
w Ciechanowie przy ul. 17 Stycznia 60
w Płocku przy ul. Kolegialnej 15, pokój 109
w Siedlcach przy ul. Piłsudskiego 38, parter, pokój 12
w Ostrołęce przy ul. gen. Augusta Emila Fieldorfa "Nila" 15, I piętro, pokój 66
Godziny przyjęć w delegaturach: poniedziałek– piątek: 8:00 - 16:00.
Pamiętaj wniosek złożony w inny dostępny sposób również musi być wypełniony i wydrukowany z systemu MOS oraz z Portalu Cudzoziemca inPOL.
Wolne terminy są udostępniane każdego dnia, więc jeśli dziś nie ma już dostępnych miejsc, spróbuj jutro. Warto złożyć kompletnie wypełniony wniosek osobiście, ponieważ znacznie usprawni to procedurę legalizacji twojego pobytu. Jeżeli nie będziesz miał takiej możliwości, prześlij kompletny i prawidłowo wypełniony wniosek w wersji papierowej pocztą.
Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej. Jeżeli złożysz wniosek pocztą, będziesz musiał oczekiwać na wezwanie Urzędu, a proces legalizacji pobytu znacznie się wydłuży. Gdy otrzymasz wezwanie, będziesz zobowiązany we wskazanym terminie stawić się wraz z dzieckiem, które ukończyło 6 rok życia, w celu m.in. złożenia odcisków palców. Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu.
Podczas wizyty możesz złożyć również inne wymagane dokumenty.
Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych
Jakie dokumenty złożyć?
Dokumenty niezbędne do wszczęcia postępowania (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w 2 egzemplarzach, wypełniony zgodnie z pouczeniem i podpisany przez jednego z rodziców lub ustanowionego przez sąd opiekuna;
- 4 fotografie;
- kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nie posiadasz ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość dziecka;
- do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że wniosłeś opłatę skarbową w wysokości 640 zł, osobiste stawiennictwo dziecka, które ukończyło 6 rok życia oraz złożenie przez niego odcisków palców.
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:
- dokumenty potwierdzające posiadanie przez rodzica wymaganego prawem zezwolenia na pobyt;
- dokumenty potwierdzające pokrewieństwo uznawane przez prawo Rzeczypospolitej Polskiej – zupełny odpis aktu urodzenia zarejestrowanego w polskim Urzędzie Stanu Cywilnego lub zagraniczny akt urodzenia zalegalizowany bądź opatrzony klauzulą apostille wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez polskiego tłumacza przysięgłego.
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii. Korzystaj z pisma przewodniego wysyłając dokumenty do Wydziału Spraw Cudzoziemców .
Uwaga! Dołączenie wszystkich wymienionych dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy. W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania możesz być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku. Dokumenty należy składać w oryginałach lub w kserokopii wraz z oryginałami do wglądu. Jeśli do wniosku dołączone są dokumenty sporządzone w języku obcym, wymagane jest złożenie również tłumaczenia tego dokumentu na język polski, dokonanego przez tłumacza przysięgłego.
Co powinienem wiedzieć, na co zwrócić uwagę?
Przy odbiorze karty pobytu wydanej małoletniemu, który ukończył 13 rok życia, wymaga się jego obecności. Gdy karta pobytu została wydana małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia do dnia jej odbioru, kartę odbiera jego przedstawiciel ustawowy lub kurator.
Otrzymałeś decyzję niezgodną z Twoim żądaniem?
Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Odwołanie wnosisz za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli Wojewoda Mazowiecki uzna, że Twoje odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję. Jeśli po otrzymaniu odwołania Wojewoda nie wyda nowej decyzji to wówczas akta Twojej sprawy wraz z odwołaniem zostaną przekazane do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania przez organ.
Zasady przeglądu akt sprawy znajdziesz TUTAJ.
Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?
Kartę pobytu wydajemy po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia.
Oczekuj na wiadomość SMS z terminem odbioru decyzji i karty. Pamiętaj, aby informować Urząd o każdej zmianie miejsca zamieszkania oraz numeru kontaktowego.
W przypadku, gdy nie będziesz mógł stawić się po odbiór karty w wyznaczonym terminie, zgłoś ten fakt poprzez formularz kontaktowy który znajduje się tutaj.
Godziny przyjęć klientów: poniedziałek w godz. 10:00-17:30, wtorek - piątek godz. 8:00-15:00