Kiedy złożyć wniosek?
Złóż wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na okoliczności wymagające krótkotrwałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gdy przebywasz na tym terytorium, oraz:
- jesteś obowiązany do osobistego stawiennictwa przed polskim organem władzy publicznej, lub
- twojej obecności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaga wyjątkowa sytuacja osobista, lub
- twojej obecności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaga interes Rzeczypospolitej Polskiej.
Wydrukowany i prawidłowo wypełniony wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy składasz osobiście. Zezwolenie to może zostać udzielone również w przypadku, gdy znajdujesz się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nielegalnie.
Jeżeli złożysz wniosek nie później niż w ostatnim dniu Twojego legalnego pobytu na terytorium Polski i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, Twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w twojej sprawie stanie się ostateczna.
Przed złożeniem wniosku zarejestruj się na portalu cudzoziemca inPOL i przeczytaj wskazówki dotyczące wypełnienia wniosku.
Gdzie złożyć wniosek?
Prawidłowo i kompletnie wypełniony wniosek złóż osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Warszawie.
Wnioski o pobyt czasowy przyjmowane są w 3 lokalizacjach w Warszawie:
1. ul. Marszałkowska 3/5, kolejka X
2. Pl. Bankowy 3/5 , wejście "G", kolejka G
3. Al. Jerozolimskie 28, kolejka F
Aby zarezerwować wizytę w urzędzie - wypełnij poniższy formularz zgłoszeniowy i wskaż w nim obowiązkowo zgodnie z regulaminem zapisów WSC numer identyfikacyjny wniosku wypełnionego w systemie MOS oraz w systemie inPOL
Do dokonania rezerwacji niezbędne jest wypełnienie wniosku w systemie MOS i inPOL.
Na podany w systemie inPOL numer telefonu będziemy na bieżąco przesyłać niezbędne informacje w sprawie, w tym sms z informacją o odbiorze karty pobytu.
Jeżeli prawidłowo wypełnisz formularz - otrzymasz automatyczną informację dotyczącą wysłanego zgłoszenia.
Następnie, w ciągu 5 dni roboczych otrzymasz informację z terminem i miejscem wizyty na wskazany w zgłoszeniu adres e-mail. O zapisie będzie decydowała kolejność wpływu zgłoszenia.
Jeżeli otrzymasz informację, że limit zapisów został wyczerpany z powodu braku miejsc bądź wprowadzonych nieprawidłowych danych zapraszamy do zapisów w kolejnej sesji. Informacje odnośnie kolejnej sesji dostępne będą na naszej stronie internetowej.
Ilość zapisanych osób na dany dzień uzależniona jest od możliwości kadrowo-lokalowych urzędu.
Zarejestrowane zgłoszenie nie jest jednoznaczne z zapisaniem na osobiste złożenie wniosku. O zapisie decyduje kolejność zgłoszeń i poprawność wskazanych danych (w tym numerów z systemu MOS i inPOL), które będą weryfikowane.
Osoby, które zgłoszą się na wizytę bez wypełnionych wniosków w systemie inPOL oraz MOS nie zostaną obsłużone.
Powyższe rozwiązanie ma na celu sprawniejsze procedowanie spraw wobec stale zwiększającej się liczby cudzoziemców na Mazowszu.
FORMULARZ - Zapis na złożenie wniosku o pobyt czasowy
Warto złożyć kompletnie uzupełniony wniosek osobiście, ponieważ znacznie usprawni to procedurę legalizacji Twojego pobytu. Jeżeli nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku osobiście do ostatniego dnia legalnego pobytu, dla zachowania terminu prześlij kompletny i prawidłowo wypełniony wniosek w wersji papierowej pocztą.
Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej. Jeżeli złożysz wniosek pocztą, będziesz musiał oczekiwać na wezwanie Urzędu, a proces legalizacji pobytu znacznie się wydłuży. Następnie po otrzymaniu wezwania, będziesz zobowiązany stawić się osobiście we wskazanym terminie, w celu m.in. złożenia odcisków palców. Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu.
Podczas wizyty możesz złożyć również inne wymagane dokumenty.
Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych
Jakie dokumenty złożyć?
Dokumenty potrzebne do wszczęcia postępowania (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w 2 egzemplarzach, wypełniony zgodnie z pouczeniem;
- 4 fotografie;
- kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nie posiadasz ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość;
- do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że wniosłeś opłatę skarbową za udzielenie zezwolenia, twoje osobiste stawiennictwo oraz złożenie odcisków palców.
Kwota, jaką musisz zapłacić jest uzależniona od celu pobytu. Jeżeli jesteś obowiązany do osobistego stawiennictwa przed polskim organem władzy publicznej lub twojej obecności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaga interes Rzeczypospolitej Polskiej kwota opłaty wynosi 85 zł. Jeżeli starasz się o zezwolenie ze względu na wyjątkową sytuację osobistą kwota opłaty wynosi 340 zł.
Dokonanie wyżej wskazanych czynności w terminie, przy zachowaniu warunku złożenia wniosku w czasie legalnego pobytu, umożliwi umieszczenie w twoim paszporcie stempla potwierdzającego złożenie wniosku.
W przypadku, gdy nie uzupełnisz braków formalnych twój wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania i postępowanie nie będzie prowadzone.
Natomiast w sytuacji usunięcia braków formalnych po upływie wyznaczonego terminu, a przed wystosowaniem przez organ zawiadomienia o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania, za datę złożenia wniosku należy uznać dzień uzupełnienia wszystkich braków formalnych wniosku. W powyższej sytuacji, nie ma możliwości umieszczenia w paszporcie stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:
-
dokumenty potwierdzające okoliczności wymagające Twojego pobytu w Polsce (np. wezwania do stawiennictwa przed polskimi organami władzy publicznej, zaświadczenia lekarskie itp.).
W trakcie postępowania możesz być poproszony o przyjście do urzędu na rozmowę, aby złożyć dodatkowe wyjaśnienia.
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Uwaga! Dołączenie wszystkich wymienionych dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy. W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania możesz być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku. Dokumenty należy składać w oryginałach lub w kserokopii wraz z oryginałami do wglądu. Jeśli do wniosku dołączone są dokumenty sporządzone w języku obcym, wymagane jest złożenie również tłumaczenia tego dokumentu na język polski, dokonanego przez tłumacza przysięgłego.
Co powinienem wiedzieć?
Przebywając na podstawie tego zezwolenia nie możesz ubiegać się o dalszą legalizację pobytu na zwykłych zasadach, tj. brak jest możliwości ubiegania się o zezwolenie na pobyt czasowy z uwagi na inny cel pobytu, zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.
Otrzymałeś decyzję niezgodną z Twoim żądaniem?
Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Odwołanie wnosisz za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli Wojewoda Mazowiecki uzna, że Twoje odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję. Jeśli po otrzymaniu odwołania Wojewoda nie wyda nowej decyzji to wówczas akta Twojej sprawy wraz z odwołaniem zostaną przekazane do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania przez organ.
Zasady przeglądu akt sprawy znajdziesz TUTAJ.
Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?
Kartę pobytu wydajemy po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia.
Oczekuj na wiadomość SMS z terminem odbioru decyzji i karty. Pamiętaj, aby informować Urząd o każdej zmianie miejsca zamieszkania oraz numeru kontaktowego.
W przypadku, gdy nie będziesz mógł stawić się po odbiór karty w wyznaczonym terminie, zgłoś ten fakt poprzez formularz kontaktowy który znajduje się tutaj.
Godziny przyjęć klientów: poniedziałek w godz. 10:00-17:30, wtorek - piątek godz. 8:00-15:00