Kiedy powinienem złożyć wniosek?
Złóż wniosek o zarejestrowanie pobytu jako obywatela UE, nie później niż w ostatnim dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Polski, jeśli jesteś:
- małżonkiem obywatela UE;
- rodzicem obywatela UE lub jego małżonka, pozostającym na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka.
Wniosek składasz osobiście. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego.
Wniosek w imieniu małoletniego obywatela UE składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jedno z rodziców lub jeden z ustanowionych przez sąd opiekunów.
Jeżeli złożysz wniosek bez braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, postępowanie zostanie wszczęte.
Gdzie złożyć wniosek?
Prawidłowo i kompletnie wypełniony wniosek w języku polskim złóż osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców, ul. Marszałkowska 3/5 Warszawa, stanowisko 21 (należy pobrać bilet z literą „I”).
Jeżeli nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku osobiście prześlij kompletny i prawidłowo wypełniony wniosek w wersji papierowej pocztą. Masz również możliwość złożenia wniosku za pośrednictwem biura podawczego naszego Urzędu ul. Marszałkowska 3/5 Warszawa. Dokumenty składane w Biurze Podawczym nie są weryfikowane i nie są potwierdzane za zgodność z oryginałem. Usługa dostępna po wcześniejszej rezerwacji terminu i godziny na portalu e-usługi. Rezerwując wizytę akceptujesz jednocześnie regulamin zapisów.
Jeżeli złożysz wniosek pocztą lub za pośrednictwem biura podawczego, będziesz musiał oczekiwać na wezwanie Urzędu. Następnie po otrzymaniu wezwania, będziesz zobowiązany, w terminie wskazanym w wezwaniu, do okazania oryginałów dokumentów. Podczas wizyty możesz złożyć również inne wymagane dokumenty.
Jakie dokumenty muszę dołączyć do wniosku?
Dokumenty niezbędne do wszczęcia postępowania (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w jednym egzemplarzu, wypełniony w języku polskim zgodnie z pouczeniem;
- 4 fotografie;
- kserokopia ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (oryginał do wglądu).
Dokumenty potrzebne do zarejestrowania pobytu członka rodziny obywatela UE:
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, wydane obywatelowi Unii Europejskiej, z którym członek rodziny przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dokumenty potwierdzające spełnienie prawa pobytu przez obywatela UE przez okres powyżej 3 miesięcy,
- dokumenty potwierdzające więzi rodzinne wraz z dokumentem potwierdzającym obywatelstwo i tożsamość obywatela UE:
- małżonek – dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa (np. akt małżeństwa);
- zstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka (np. akt urodzenia);
- wstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka;
- rodzice małoletniego obywatela UE – dokument potwierdzający sprawowanie faktycznej opieki nad małoletnim obywatelem Unii Europejskiej oraz dokument poświadczający pozostawanie małoletniego obywatela Unii Europejskiej na jego utrzymaniu.
Co powinienem wiedzieć?
W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania złożonych dokumentów, w trakcie postępowania możesz być poproszony o dodatkowe, osobiste wyjaśnienia w urzędzie.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
W przypadku zrzeczenia się prawa do odwołania od decyzji nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego.