Studia niestacjonarne

Kiedy złożyć wniosek?

Złóż wniosek, jeżeli zamierzasz przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące i jeżeli głównym celem Twojego pobytu jest podjęcie lub kontynuacja studiów niestacjonarnych.

Wydrukowany i prawidłowo wypełniony wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy składasz osobiście, nie później niż w ostatnim dniu Twojego legalnego pobytu na terytorium Polski.

Jeżeli złożysz wniosek we wskazanym terminie i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, Twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w twojej sprawie stanie się ostateczna.

Przed złożeniem wniosku zarejestruj się na portalu cudzoziemca inPOL i przeczytaj wskazówki dotyczące wypełnienia wniosku.

Zezwolenie udzielone ze względu na naukę nie uprawnia do wykonywania pracy bez uzyskania zezwolenia na pracę.

Gdzie złożyć wniosek?

Prawidłowo i kompletnie wypełniony wniosek złóż osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Warszawie. 
Wnioski o pobyt czasowy przyjmowane są w 3 lokalizacjach w Warszawie:
1. ul. Marszałkowska 3/5, kolejka X 
2. Pl. Bankowy 3/5 , wejście "G", kolejka G 
3. Al. Jerozolimskie 28, kolejka F 

Aby zarezerwować wizytę w urzędzie - wypełnij poniższy formularz zgłoszeniowy i wskaż w nim obowiązkowo zgodnie z regulaminem zapisów WSC numer identyfikacyjny wniosku wypełnionego w systemie MOS oraz w systemie inPOL

Do dokonania rezerwacji niezbędne jest wypełnienie wniosku w systemie MOS i inPOL.

Na podany w systemie inPOL numer telefonu będziemy na bieżąco przesyłać niezbędne informacje w sprawie, w tym sms z informacją o odbiorze karty pobytu.

Jeżeli prawidłowo wypełnisz formularz -  otrzymasz automatyczną informację dotyczącą wysłanego zgłoszenia.

Następnie, w ciągu 5 dni roboczych otrzymasz  informację z terminem i miejscem wizyty na wskazany w zgłoszeniu adres e-mail. O zapisie będzie decydowała kolejność wpływu zgłoszenia.

Jeżeli otrzymasz informację, że limit zapisów został wyczerpany z powodu braku miejsc bądź wprowadzonych nieprawidłowych danych zapraszamy do zapisów w kolejnej sesji. Informacje odnośnie kolejnej sesji dostępne będą na naszej stronie internetowej.

Ilość zapisanych osób na dany dzień uzależniona jest od możliwości kadrowo-lokalowych urzędu.

Zarejestrowane zgłoszenie nie jest jednoznaczne z zapisaniem na osobiste złożenie wniosku. O zapisie decyduje kolejność zgłoszeń i poprawność wskazanych danych (w tym numerów z systemu MOS i inPOL), które będą weryfikowane.

Osoby, które zgłoszą się na wizytę bez wypełnionych wniosków w systemie inPOL oraz MOS nie zostaną obsłużone.

Powyższe rozwiązanie ma na celu sprawniejsze procedowanie spraw wobec stale zwiększającej się liczby cudzoziemców na Mazowszu.

FORMULARZ - Zapis na złożenie wniosku o pobyt czasowy

Warto złożyć kompletnie uzupełniony wniosek osobiście, ponieważ znacznie usprawni to procedurę legalizacji twojego pobytu.  Jeżeli nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku osobiście do ostatniego dnia  legalnego pobytu, dla zachowania terminu prześlij kompletny i prawidłowo wypełniony wniosek w wersji papierowej pocztą

Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej. Jeżeli złożysz wniosek pocztą, będziesz musiał oczekiwać na wezwanie Urzędu, a proces legalizacji pobytu znacznie się wydłuży. Następnie po otrzymaniu wezwania, będziesz zobowiązany stawić się osobiście we wskazanym terminie, w celu m.in. złożenia odcisków palców. Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu.

Podczas wizyty możesz złożyć również inne wymagane dokumenty.

Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych

Jakie dokumenty złożyć?

Dokumenty potrzebne do wszczęcia postępowania (tzw. wymogi formalne):

OPŁAĆ ONLINE  

Dokonanie wyżej wskazanych czynności w terminie, przy zachowaniu warunku złożenia wniosku w czasie legalnego pobytu, umożliwi umieszczenie w twoim paszporcie stempla potwierdzającego złożenie wniosku.

W przypadku, gdy nie uzupełnisz braków formalnych twój wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania i postępowanie nie będzie prowadzone.
Natomiast w sytuacji usunięcia braków formalnych po upływie wyznaczonego terminu, a przed wystosowaniem przez organ zawiadomienia o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania, za datę złożenia wniosku należy uznać dzień uzupełnienia wszystkich braków formalnych wniosku. W powyższej sytuacji, nie ma możliwości umieszczenia w paszporcie stempla potwierdzającego złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.

Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:

  • zaświadczenie wydane przez jednostkę prowadzącą kształcenie o przyjęciu na studia lub o kontynuacji studiów w języku polskim wskazujące termin rozpoczęcia i zakończenia studiów, kierunek, rok, semestr, poziom oraz wysokość i zasady odpłatności za studia;
  • zaświadczenie wydane przez jednostkę prowadzącą kształcenie o wysokości opłat za naukę za cały bieżący rok akademicki oraz za kolejny semestr;
  • harmonogram zajęć;
  • dowód uiszczenia opłaty za studia ze wskazaniem daty uiszczenia opłaty czesnego lub jego części (w przypadku podjęcia lub kontynuacji studiów odpłatnych);
  • dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego;
  • dokument potwierdzający zapewnione miejsce zamieszkania;
  • dokumenty potwierdzające posiadanie wystarczających środków finansowych na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce, nauki i podróży powrotnej do państwa pochodzenia lub zamieszkania.

Jeśli przebywasz w Polsce sam, minimalna kwota na pokrycie kosztów utrzymania wynosi 776 zł na każdy miesiąc pobytu, po odliczeniu koszt podróży powrotnej do kraju pochodzenia i kosztów studiów. Jeżeli przebywasz w Polsce wraz z członkami rodziny, którzy są na Twoim utrzymaniu, musisz posiadać środki w wysokości co najmniej po  600 zł na siebie i każdego członka rodziny na każdy miesiąc pobytu oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży powrotnej dla siebie i członków rodziny oraz kosztów studiów.

Wysokość środków finansowych na pokrycie kosztów podróży powrotnej do państwa pochodzenia wynosi:

  • 200 zł, jeżeli przybywasz z państwa sąsiadującego z Rzecząpospolitą Polską,
  • 500 zł, jeżeli przybywasz z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niż sąsiadujące z Polską,
  • 2500 zł, jeżeli przybywasz z państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej.

Jakie dokumenty uznajemy:
- czek podróżny;
- zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową;
- zaświadczenie o posiadaniu przez cudzoziemca lub osobę, na której utrzymaniu ten cudzoziemiec pozostaje, środków pieniężnych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego;
- zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości zarobków.

Powyższe zaświadczenia muszą być wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy. Do przeliczenia na walutę polską posiadanych przez ciebie środków finansowych w walucie obcej stosuje się średni kurs tej waluty ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.

Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii. Korzystaj z pisma przewodniego wysyłając dokumenty do Wydziału Spraw Cudzoziemców .

https://migrant.wsc.mazowieckie.pl/pl/komunikaty/korzystaj-z-pisma-przewodniego-wysylajac-dokumenty-do-wydzialu-spraw-cudzoziemcow

Uwaga! Dołączenie wszystkich wymienionych dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy. W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania możesz być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku. Dokumenty należy składać w oryginałach lub w kserokopii wraz z oryginałami do wglądu. Jeśli do wniosku dołączone są dokumenty sporządzone w języku obcym, wymagane jest złożenie również tłumaczenia tego dokumentu na język polski, dokonanego przez tłumacza przysięgłego.

Jeśli w trakcie postępowania zmieniły się Twoje dane (miejsce zamieszkania, liczba osób na utrzymaniu) dokonaj stosownych zmian na swoim koncie w portalu cudzoziemca InPOL oraz poinformuj Wydział Spraw Cudzoziemców o zmianach na piśmie za pośrednictwem poczty lub biura podawczego. https://migrant.wsc.mazowieckie.pl/pl/komunikaty/jestes-cudzoziemcem-zmieniles-adres-zamieszkania-poinformuj-o-tym

W trakcie postępowania informuj nas o każdej zmianie związanej ze studiami.

Zezwolenie udzielane jest na okres nauki, nie dłużej jednak niż na rok i nie uprawnia do wykonywania pracy bez uzyskania zezwolenia na pracę.

Co powinienem wiedzieć?

Zezwolenie udzielane jest na okres nauki, nie dłużej jednak niż na 12 miesięcy.  Zezwolenie to nie uprawnia do wykonywania pracy w Polsce bez zezwolenia na pracę.

Masz obowiązek poinformować Wojewodę, który wydał twoje zezwolenie, w terminie 15 dni roboczych, o ustaniu przyczyny udzielenia zezwolenia, np. o skreśleniu z listy studentów, rezygnacji ze studiów lub zmianie uczelni. Jeżeli zmienił się Twój główny cel pobytu w Polsce, musisz złożyć nowy wniosek na pobyt czasowy. Jeżeli nie złożysz nowego wniosku, to rozpoczniemy procedurę cofnięcia twojego zezwolenia, ponieważ ustał cel pobytu, zadeklarowany podczas złożenia wniosku na pobyt czasowy. Jeżeli tego nie zrobisz, możemy odmówić udzielenia kolejnego zezwolenia na pobyt czasowy.

Otrzymałeś decyzję niezgodną z Twoim żądaniem?

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.  Odwołanie wnosisz za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeśli Wojewoda Mazowiecki uzna, że Twoje odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania nową decyzję, w której uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję. Jeśli po otrzymaniu odwołania Wojewoda nie wyda nowej decyzji to wówczas akta Twojej sprawy wraz z odwołaniem zostaną przekazane do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania przez organ.

Zasady przęglądu akt sprawy znajdziesz TUTAJ.

Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?

Kartę pobytu wydajemy po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia.

Oczekuj na wiadomość SMS z terminem odbioru decyzji i karty. Pamiętaj, aby informować Urząd o każdej zmianie miejsca zamieszkania oraz numeru kontaktowego.

W przypadku, gdy nie będziesz mógł stawić się po odbiór karty w wyznaczonym terminie, zgłoś ten fakt poprzez formularz kontaktowy który znajduje się tutaj.

Godziny przyjęć klientów: poniedziałek w godz. 10:00-17:30, wtorek - piątek godz. 8:00-15:00

Zgłoś błąd na tej stronie / Przekaż uwagi