Zastanawiasz się nad załatwieniem formalności związanych z legalizacją pobytu przez pełnomocnika?

Wielu cudzoziemców korzysta z usług pośrednika w procesie legalizacji pobytu. Wszystkie formalności związane z legalizacją pobytu w Wydziale Spraw Cudzoziemców  możesz zrealizować samodzielnie, ale jeśli rozważasz powierzenie swojej sprawy pełnomocnikowi, koniecznie zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.

Niestety, w wielu przypadkach, nieuczciwi pośrednicy przekazują cudzoziemcom nierzetelne informacje i nie zawsze działają w dobrej wierze. Nasze wskazówki pomogą Ci uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, w tym nielegalnego pobytu w Polsce. Dlatego zachęcamy wszystkich cudzoziemców do składania wniosków o legalizację pobytu samodzielnie.

Dlaczego warto?
Będziesz miał większą świadomość i pełną kontrolę nad swoją sprawą. Nie zostaniesz oszukany. Będziesz mógł samodzielnie sprawdzić status sprawy w Portalu Cudzoziemca inPOL, umówić wizytę w urzędzie i odbierać niezbędną korespondencję – zaadresowaną bezpośrednio do Ciebie, w tym elektroniczną przesyłaną przez e-Doręczenia.

Prosta procedura
Zezwolenie na pobyt można uzyskać samodzielnie w bardzo łatwy sposób. Wszelkie szczegółowe informacje dotyczące złożenia wniosku, niezbędnych dokumentów, czy opłat są dostępne na naszej stronie Pobyt | Migrant WSC. Znajdziesz tam również odpowiedzi na większość pytań i wątpliwości.

Jakie są etapy?

  1. Wybierz rodzaj pobytu, który odpowiada Twojej sytuacji – czasowy, stały lub rezydenta długoterminowego UE.
  2. W przypadku pobytu czasowego i stałego, wybierz odpowiedni cel pobytu (np. praca, studia, rodzina).
  3. Wypełnij wniosek i złóż osobiście w urzędzie lub wyślij pocztą.
  4. Złóż odciski palców i wszystkie wymagane dokumenty, zgodnie z otrzymanymi wezwaniami.
  5. Śledź sprawę na swoim koncie w Portalu inPOL i cierpliwie oczekuj na podpisanie decyzji.
  6. Odbierz swoją decyzję i kartę pobytu.

O czym musisz pamiętać?

  • Załóż konto w Portalu inPOL i śledź swoją sprawę samodzielnie.
  • Twój paszport musi być ważny w trakcie trwania procesu.
  • Twoje dane kontaktowe muszą być aktualne – zawsze powiadamiaj Urząd o zmianach.
  • Twoje dokumenty muszą być kompletne i uzupełnione w terminie

Wskazówki dotyczące korzystania z pełnomocnika

  1. Po pierwsze zweryfikuj czy osoba, której chcesz udzielić pełnomocnictwa jest godna zaufania i faktycznie posiada wiedzę z zakresu legalizacji pobytu.
  2. Załóż konto w Portalu Cudzoziemca inPOL, dzięki czemu będziesz mógł na bieżąco sprawdzać status swojej sprawy oraz będziesz widział, czy pełnomocnik faktycznie dostarcza wymagane dokumenty w twojej sprawie. Będziesz miał nad tym pełną kontrolę. Nie udostępniaj nikomu loginu i hasła, tym bardziej pełnomocnikowi. Strona dostępna jest w 4 wersjach językowych: angielskim, polskim, rosyjskim i ukraińskim, dzięki czemu zrozumiesz jej interfejs.
  3. Pamiętaj ustanowienie pełnomocnika w sprawie nie daje gwarancji uzyskania legalizacji pobytu i nie ma wpływu na czas trwania postępowania.
  4. Uważaj na nieuczciwe oferty pośredników reklamujących się rzekomą, wysoką skutecznością w uzyskiwaniu legalizacji pobytu oraz szybszym załatwieniem sprawy. Posiadanie pełnomocnika nigdy nie daje takich gwarancji ani nie wpływa na pracę urzędników.
    Co więcej, niekiedy wydłuża czas postępowania przez np. niepodejmowanie przez pośrednika koniecznych czynności, czy nieodpowiadanie na wezwania lub pisma z urzędu.
    Pośrednicy często pobierają dodatkowe opłaty i wprowadzają w błąd odnośnie obowiązującego prawa. Nie informują na bieżąco o etapach postępowania.
    Przez zły wybór pełnomocnika, możesz stracić wpływ na swoją sprawę i ponosić konsekwencje jego nieprawidłowego działania.
  5.  Wszystkie formalności możesz zrealizować samodzielnie, dzięki czemu: 

  • unikniesz ryzyka związanego z działaniami lub brakiem wymaganych działań ze strony nierzetelnego pełnomocnika;
  • unikniesz dodatkowych kosztów związanych z usługą pełnomocnictwa. Jedyne koszty uzyskania zezwolenia wskazane są naszej stronie internetowej https://migrant.wsc.mazowieckie.pl/wskazowki/oplaty;
  • będziesz miał bezpośrednie informacje (pisma) z urzędu na temat postępowania. W Portalu inPOL będziesz widział wystosowane do Ciebie wezwania do dostarczenia dodatkowych dokumentów w sprawie. Dokument taki możesz pobrać i przetłumaczyć bezpłatnie w dostępnych tłumaczach w Internecie.

Pamiętaj o informowaniu urzędu o zmianie swojego adresu zamieszkania: Jesteś Cudzoziemcem? Zmieniłeś adres zamieszkania? Poinformuj o tym.

Jednocześnie, jeżeli chcesz korespondować z nami elektronicznie, zachęcamy do założenia adresu i skrzynki do e-Doręczeń: Czy wiesz, że od 1 stycznia 2025 r. masz możliwość korespondowania z naszym Urzędem przez Internet - bezpłatnie i bez kolejek na poczcie?

Pamiętaj, zawsze możesz odwołać udzielone pełnomocnictwo - wystarczy zgłosić to pisemnie do urzędu. Skorzystaj z dostępnego formularza LINK.

 

Przebywaj w Polsce legalnie. Działaj mądrze – nie daj się oszukać!
Celem kampanii jest dotarcie do szerokiego grona cudzoziemców zainteresowanych legalizacją pobytu w Polsce z informacjami, które pozwolą zwiększyć ich świadomość i wiedzę z zakresu zasad wjazdu i pobytu w Polsce, w tym uzyskania karty pobytu

 

Wyłączna odpowiedzialność za wyrażone opinie spoczywa na autorze i Komisja Europejska oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie ponoszą odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.

 

 

Zgłoś błąd na tej stronie / Przekaż uwagi