Procedura legalizacji pobytu w Polsce może wydawać się skomplikowana. Wbrew pozorom wcale taka nie jest. Przedstawiamy poniżej 10 wskazówek, dzięki którym poznasz kolejność wszystkich czynności i będziesz wiedział, co musisz zrobić krok po kroku.
Zezwolenie na pobyt czasowy w Polsce - poznaj 10 istotnych kroków:
- Na samym początku powinieneś poznać procedury i warunki dotyczące udzielania zezwoleń na pobyt, które znajdziesz na naszej stronie internetowej, dostępnej w kilku językach obcych. Wówczas skompletuj wymagane dokumenty. Pamiętaj, że muszą one być sporządzone w języku polskim, a dokumenty zagraniczne muszą być dostarczone wraz z tłumaczeniem przysięgłym. Tłumaczenie przysięgłe (uwierzytelnione) to rodzaj tłumaczenia, które jest wykonywane jedynie przez uprawnionego tłumacza, dzięki czemu zyskuje moc prawną.
- Następnie wypełnij wniosek w Module Obsługi Spraw MOS, wydrukuj go i odręcznie podpisz.
- Zarejestruj się w Portalu Cudzoziemca inPOL, w którym wygenerujesz wniosek, a następnie umów się na wizytę w urzędzie wybierając dogodną lokalizację. W tym kroku powinieneś wypełnić, wydrukować i własnoręcznie podpisać wniosek z systemu Modułu Obsługi Spraw. Wniosek do urzędu możesz wysłać pocztą lub złożyć w biurze podawczym, Punkcie Obsługi Klienta lub delegaturze. Szczegóły na ten temat znajdziesz na naszej stronie pod linkiem: https://migrant.wsc.mazowieckie.pl/node/352.
- Na wyznaczoną wizytę w Wydziale Spraw Cudzoziemców w celu złożenia wniosku przynieś wydrukowany i podpisany wniosek z MOS oraz zabierz ze sobą wniosek lub kod wniosku wygenerowanego w Portalu inPOL. Wtedy też złożysz odciski linii papilarnych. Przypilnuj, by wziąć ze sobą wszystkie wymagane dokumenty. To przyśpieszy procedurę legalizacji pobytu.
- Jeżeli wysłałeś wniosek pocztą – po jego zarejestrowaniu i nadaniu sygnatury sprawy przez urzędnika, smsem otrzymasz informację o numerze sprawy. Będziesz mógł od tego czasu śledzić status swojej sprawy.
- Jeżeli twój wniosek będzie zawierał jakieś braki formalne, np. będzie brakowało zdjęć, odcisków palców lub wymaganego załącznika, to otrzymasz wezwanie z urzędu do ich uzupełnienia.
- W celu uzupełnienia braków formalnych wniosku do urzędu przyjdź z otrzymanym wezwaniem. W wydziale pobierz z biletomatu numerek C i udaj się do pokoju 25 do stanowiska nr. 14. Pamiętaj, aby stawić się we wskazanym w wezwaniu terminie.
- Po uzupełnieniu wszystkich braków formalnych wniosku otrzymasz pismo z przewidywanym terminem podjęcia decyzji i koniecznością uzupełnienia brakujących w sprawie dokumentów potwierdzających twój cel pobytu (tzw. braki materialne).
- W przedostatnim kroku musisz dostarczyć do urzędu wymagane dokumenty. Możesz to zrobić osobiście, listownie, przez e-Doręczenia lub e-PUAP. Wysyłając dokumenty koniecznie pamiętaj o piśmie przewodnim LINK.
Pamiętaj, dokumenty wysyłane pocztą lub przez e-Doręczenia lub składane w Punkcie Obsługi Klienta muszą być poświadczone przez notariusza. Żeby złożyć dokumenty osobiście w siedzibie wydziału wcześniej zarezerwuj wizytę w Portalu Cudzoziemca inPOL (antresola, pokój A08, stanowisko nr.18). Możesz też złożyć dokumenty w biurze podawczym WSC (ul. Marszałkowska 3/5), Punkcie Obsługi Klienta przy pl. Bankowy 3/5 (wejście F od Al. Solidarności) - rezerwacje internetowe wizyt dostępne są na: www.e-usulugi.mazowieckie.pl. - Po otrzymaniu smsa z urzędu z datą wizyty przyjdź i odbierz decyzję oraz kartę pobytu.
Przebywaj w Polsce legalnie. Działaj mądrze – nie daj się oszukać!
Celem kampanii jest dotarcie do szerokiego grona cudzoziemców zainteresowanych legalizacją pobytu w Polsce z informacjami, które pozwolą zwiększyć ich świadomość i wiedzę z zakresu zasad wjazdu i pobytu w Polsce, w tym uzyskania karty pobytu
Wyłączna odpowiedzialność za wyrażone opinie spoczywa na autorze i Komisja Europejska oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie ponoszą odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.
Wersje językowe: