Utrata obywatelstwa polskiego

Dodano: 29.12.2022

Prezydent RP zarządza sprawą utraty obywatelstwa polskiego bez ograniczeń. Nie ograniczają go określone w przepisach wymogi proceduralne, a tym samym Prezydent nie ma żadnych ograniczeń co do terminu wydania rozstrzygnięcia w sprawie z zakresu obywatelstwa polskiego. W przypadku zakończenia postępowania właściwy miejscowo wojewoda doręczy wnioskodawcy postanowienie Prezydenta.

czytaj dalej...
Dodano: 29.12.2022

Wniosek o utratę obywatelstwa polskiego jest przekazywany Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji albo bezpośrednio do Kancelarii Prezydenta RP wraz z opinią Wojewody Mazowieckiego i kompletem dokumentów. Opinia jest przygotowywana, jeżeli do wniosku załączono wszystkie wymagane dokumenty. Jeżeli wniosek zawiera braki formalne, to wzywa się do ich usunięcia w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania.

czytaj dalej...
Dodano: 29.12.2022

Od rozstrzygnięcia Prezydenta RP nie można złożyć odwołania. Można jednak ponowne złożyć wniosek o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego wraz z kompletem wymaganych dokumentów.

czytaj dalej...
Dodano: 29.12.2022

Utrata obywatelstwa polskiego następuje po upływie 30 dni od dnia wydania postanowienia Prezydenta RP, o ile w postanowieniu nie wskazano innego terminu.

czytaj dalej...
Dodano: 29.12.2022

Nie, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie mają zastosowania w sprawach o wyrażenie zgody przez Prezydenta RP na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego z wyjątkiem przepisów dotyczących doręczeń. Oznacza to, że w postępowaniu o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego nie można wnosić skarg albo składać wniosków o przywrócenie terminu, wniosków o zawieszenie postępowania lub próśb o wyznaczenie dłuższego terminu do uzupełnienia wniosku.

czytaj dalej...
Dodano: 29.12.2022

Tak, w trakcie powadzonego postępowania należy zawiadomić Urząd o każdej zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku pisma wysyła się na dotychczasowy adres ze skutkiem doręczenia.

czytaj dalej...
Dodano: 29.12.2022

Tak, ale w postępowaniu o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego każdy pełnomocnik jest traktowany jako tzw. pełnomocnik do doręczeń. Ustanowiony jako pełnomocnik adwokat lub radca prawny nie posiadają uprawnień do uwierzytelnienia dokumentów.

czytaj dalej...
Dodano: 29.12.2022

Nie, dokumenty załączane do wniosku nie są zwracane, ponieważ stanowią dowód w sprawie.

czytaj dalej...

Strony