Prezydent RP zarządza sprawą utraty obywatelstwa polskiego bez ograniczeń. Nie ograniczają go określone w przepisach wymogi proceduralne, a tym samym Prezydent nie ma żadnych ograniczeń co do terminu wydania rozstrzygnięcia w sprawie z zakresu obywatelstwa polskiego. W przypadku zakończenia postępowania właściwy miejscowo wojewoda doręczy wnioskodawcy postanowienie Prezydenta.
Utrata obywatelstwa polskiego
Wniosek o utratę obywatelstwa polskiego jest przekazywany Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji albo bezpośrednio do Kancelarii Prezydenta RP wraz z opinią Wojewody Mazowieckiego i kompletem dokumentów. Opinia jest przygotowywana, jeżeli do wniosku załączono wszystkie wymagane dokumenty. Jeżeli wniosek zawiera braki formalne, to wzywa się do ich usunięcia w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania.
Od rozstrzygnięcia Prezydenta RP nie można złożyć odwołania. Można jednak ponowne złożyć wniosek o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego wraz z kompletem wymaganych dokumentów.
Utrata obywatelstwa polskiego następuje po upływie 30 dni od dnia wydania postanowienia Prezydenta RP, o ile w postanowieniu nie wskazano innego terminu.
Nie, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie mają zastosowania w sprawach o wyrażenie zgody przez Prezydenta RP na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego z wyjątkiem przepisów dotyczących doręczeń. Oznacza to, że w postępowaniu o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego nie można wnosić skarg albo składać wniosków o przywrócenie terminu, wniosków o zawieszenie postępowania lub próśb o wyznaczenie dłuższego terminu do uzupełnienia wniosku.
Tak, w trakcie powadzonego postępowania należy zawiadomić Urząd o każdej zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku pisma wysyła się na dotychczasowy adres ze skutkiem doręczenia.
Dokumenty sporządzone w języku obcym tłumaczy na język polski polski tłumacz przysięgły lub polski konsul.
Tak, ale w postępowaniu o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego każdy pełnomocnik jest traktowany jako tzw. pełnomocnik do doręczeń. Ustanowiony jako pełnomocnik adwokat lub radca prawny nie posiadają uprawnień do uwierzytelnienia dokumentów.
Nie, dokumenty załączane do wniosku nie są zwracane, ponieważ stanowią dowód w sprawie.
Dokumenty mogą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez polskiego notariusza lub polskiego konsula.