Informujemy, że w dniu 15 stycznia 2024 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosił w Biuletynie Informacji Publicznej informację o wstrzymaniu rozpatrywania wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego z terminem wypłaty przypadającym na dany rok do czasu zabezpieczenia w ustawie budżetowej środków na ich wypłatę. Zatem na podstawie art. 24 c ust. 2 Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (t. j.: Dz. U. 2023 r. poz. 192 z późn. zm.) uprzejmie informujemy, że Wojewoda Mazowiecki wstrzymuje rozpatrywanie wniosków o przyznanie świadczeń pieniężnych składanych od 16 stycznia 2024 r.
Poniżej podajemy link do strony BIP MSWiA, na której została zamieszczona informacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 stycznia 2024 r. o wstrzymaniu rozpatrywania wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego: https://www.gov.pl/web/mswia/informacja-ministra-spraw-wewnetrznych-i-administracji-w-sprawie-wstrzymania-rozpatrywania-wnioskow-o-przyznanie-swiadczenia-pienieznego-dla-posiadaczy-karty-polaka-osiedlajacych-sie-w-rzeczypospolitej-polskiej4
Informujemy, że w związku z wyczerpaniem przyznanej w 2024 r. Wojewodzie Mazowieckiemu dotacji na wypłatę świadczeń pieniężnych posiadaczom Karty Polaka zakończyło się wydawanie decyzji w sprawach dotyczących przyznania świadczenia pieniężnego na częściowe pokrycie kosztów zagospodarowania i bieżącego utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej posiadaczowi Karty Polaka.
W bieżącym roku Wojewoda Mazowiecki otrzymał z rezerwy celowej budżetu państwa dotację na wypłatę świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka w łącznej wysokości 16 231 052,00 zł. Kwota ta wystarczyła do rozpatrzenia wniosków złożonych od 28 lipca 2021 r. do
14 stycznia 2022 r.
Wnioski złożone 15 stycznia 2022 r. rozpatrywane będą w przyszłym roku oraz w kolejnych latach po przyznaniu przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z rezerwy celowej budżetu państwa środków finansowych umożliwiających wypłatę tych świadczeń.
Postępowania w sprawach, w których wnioski złożone były w 2022 r. i które nie zostały zakończone z uwagi na wyczerpanie środków przeznaczonych na wypłatę świadczeń w 2024 r. zostały przedłużone, a informacje o tym fakcie zostały wysłane pocztą w pierwszym kwartale roku.
Do wniosków złożonych w 2022 r., również wysyłane są informacje o przedłużeniu rozpatrzenia, jednak z uwagi na bardzo dużą ilość tych spraw (w 2022 r. wpłynęły 3934 wnioski) czas oczekiwania na pismo może ulec wydłużeniu.
Wnioski złożone w 2023 i 2024 r. będą rozpatrywane w kolejnych latach po otrzymaniu środków finansowych umożliwiających wypłatę tych świadczeń.
Przypominamy o obowiązku informowania urzędu o każdorazowej zmianie adresu zamieszkania oraz danych kontaktowych (nr telefonu, adres e-mail). W pismach dotyczących świadczeń pieniężnych należy podawać właściwy numer sprawy (WSC-V.6152.1.XXX.RRRR), lub wyraźnie zaznaczać, że pismo dotyczy wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego.
Jednocześnie informujemy, że jeżeli postępowanie nie zostało zakończone, a dokumenty załączone do wniosku straciły ważność należy zadbać o to, aby do sprawy załączyć nowe ważne dokumenty .
W przypadku chęci ustanowienia pełnomocnika, należy załączyć do akt sprawy dokument pełnomocnictwa oraz wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Z treści dokumentu musi wynikać, że pełnomocnik został ustanowiony do postępowania w sprawie
o przyznanie świadczenia pieniężnego. Pełnomocnictwo udzielone w postępowaniu o udzielenie zezwolenia na pobyt stały nie upoważnia pełnomocnika do reprezentowania Strony w postępowaniu o przyznanie świadczenia pieniężnego.
W razie pojawiania się wątpliwości, czy pełnomocnictwo zostało podpisane przez Wnioskodawcę, organ prowadzący postępowanie może zażądać od pełnomocnika dostarczenia podpisu strony, który będzie urzędowo poświadczony.
W pismach kierowanych do urzędu dotyczących świadczeń pieniężnych należy podawać właściwy numer sprawy (WSC-V.6152.1.XXX.RRRR), lub wyraźnie zaznaczać, że pismo dotyczy wniosku
o przyznanie świadczenia pieniężnego.